Hej, jag ringer från...

Jag gillar min pappa. Klart jag gör det. Han är sjukt bra på massor med saker men som alla andra har han givetvis någon mindre avundsvärd egenskap. En sån där egenskap som man innerligt hoppas inte är ärftlig. Min pappa är nämligen varje försäljares våta dröm. Så där lagomt naiv och godtrogen.

Och idag slog han minsann till på ett supererbjudande. Igen. En försäljare ringde och skulle sälja in olika kanalpaket. Min pappa är ju inte helt dum (faktisk) så han förhandlade till sig ett rätt schysst pris på de där kanalerna (alltså bättre än det han först blev erbjuden och även bra utifrån vad det egentligen kostar).

I alla fall. Pappa har tecknat ett avtal på 24 månaders bindingstid med 3 månaders uppsägningstid.

Hur det (förmodligen) lät mot slutet av samtalet:
Säljare: *Rabblar erbjudandet som de diskuterat fram: kanaler+ pris+ bindningstid*
Pappa: Om jag accepterar ditt erbjudande gäller fortfarande 3 månaders uppsägninstid som innan? (Han hade alltså redan ett obundet abonemang hos aktuellt företag)
Säljare: Ja det stämmer.
Pappa: Okej, då kör vi på det.

Pappas tolkning (den lite naiva, blå-ögda och godtrogna): Han kan säga upp abonnemanget när som helst och det upphör efter 3 månader.
Min tolkning (och även sanningen): Abonemanget har tre månaders uppsägningstid men kan upphöra först om 24 mån. Om pappa vill att det ska upphöra efter exakt 2 år så bör han med fördel höra av sig till företaget senast i början av månad 21. 


Förtydligande till utnämnandet som alla försäljares våta dröm:
Samtalet inleddes med att kära far deklarerade för säljaren hur fruktansvärt missnöjd han var med de tjänster som företaget tillhandahöll och samtalet avslutades då som ni vet med att pappa bundit upp sig på dessa tjänster (dessutom utökade) ytterligare två år. Nice.

Kommentarer
Postat av: M

Ruggigt klarsynt av dig.MEN var det verkligen såå?!

2008-10-03 @ 17:40:50
Postat av: F

Jag skulle väl aldrig förvränga sanningen? Eller?

2008-10-04 @ 11:20:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0