Samtal med a-kassan


- Hej, jag har precis blivit arbetslös och undrar om jag är berättigad till någon form av ersättning från a-kassan?

- Jag ser här att du inte varit medlem i a-kassan speciellt länge (alltså inte ett år) men om du dröjer en stund ska jag höra efter om du inte kan få ersättning på något annat vis.

Minuterna går...

-
Hej igen, jo det är ju så här att om du uppfyller ett "arbetskrav" så har du ju rätt till en liten ersättning.

(Va f*n. Var det detta var hon tvungen att fråga sina kollegor om?)

- Jo jag vet, men jag var student tills i Juni så jag är nog körd.

- Jo, det är sant.


Nej, Jag förväntade mig inte att få några pengar av dem. Till skillnad från telefonist-tjejen (som ändå var världens gulligaste) så kände jag faktiskt till de olika baskraven. Men eftersom jag är helt grön i den här arbetslöshetsbranschen så tänkte jag att det var lika bra att ringa. Kanske skulle samtalet ge mig någon form av nyttig information som inte går att läsa som första punkt på deras hemsida. And so it did, även om det inte var den typ av information jag räknat med. För det känns ju i alla fall bra att veta, att det inte verkar krävas så mycket för att få ett jobb i det här landet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0